Školstvo na kolenách

Autor: Marek Drimal | 13.1.2016 o 13:12 | Karma článku: 4,29 | Prečítané:  228x

 Slovenské školstvo je na kolenách a všetky doterajšie vlády mu len podkladajú polienka, alebo sa ich snažia vytiahnuť. Zdvihnúť sa zatiaľ neodhodlal nikto.

Napíšem to hneď na úvod. Tento blog bude politický. Rozhodol som sa totiž kandidovať na poslanca Národnej rady Slovenskej republiky. Mojou motiváciou je dlhodobo pretrvávajúci zlý stav oblasti školstva a najmä vysokoškolského vzdelávania v SR, ktorý podľa môjho názoru začína byť skutočne kritický. V školstve pôsobím takmer dvadsať rokov svojej profesionálnej kariéry a mám možnosť byť každý deň konfrontovaný s problémami, ktoré sú úplne zbytočné a mnohé aj reálne a rýchlo odstrániteľné. V prvom rade je potrebné tieto problémy pomenovať a následne aj riešiť. Pokiaľ nechceme, aby naše deti hromadne odchádzali do zahraničia a svoje schopnosti a talent  poskytli pre rast a rozvoj iných, je treba naozaj niečo urobiť. Nečakajme od terajšej vládnucej garnitúry, že sa o to postará, tí čo odchádzajú nie sú ich voliči a podporovatelia.

Dlhodobo pretrvávajúce finančné poddimenzovanie celého školstva a vzdelávania je hlavnou príčinou súčasného stavu nášho školstva.

Školstvo financujeme cca 0,9 % HDP, priemer Európskej únie sa pohybuje okolo 1,9-2 %. Tieto čísla spôsobujú akútny aj chronický nedostatok financií v rezorte. Výsledkom nie sú len nízke mzdy učiteľov a pracovníkov školstva ale aj nízka kvalita škôl vrátane vysokých škôl v SR. Keď si pozrieme akým spôsobom sú financované vysoké školy v ČR kde jedna univerzita dostáva porovnateľné množstvo peňazí z rozpočtu ako všetky slovenské univerzity spolu rýchlo pochopíme prečo tak vysoké percento našich mladých odchádza na školy v Českej republike. Medzinárodné rebríčky kvality univerzít  sú toho dôkazom, nájdeme v nich len jednu resp. dve slovenské univerzity.

Kvalitu školstva vo veľkej miere ovplyvňuje aj kvalita samotných učiteľov. Aké je však spoločenské postavenie učiteľa? Kto chce ísť študovať pedagogické vedy a učiteľstvo? Okrem pár takých, ktorí v tom vidia svoje povolanie sú to naozaj lepší študenti? Alebo skôr tí, ktorí to berú ako poslednú možnosť resp., nutné zlo. Koľko najschopnejších absolventov pedagogických odborov na vysokých školách končí v pedagogickej praxi a koľko odchádza do iných, lepšie platených oblastí? Myslím si, že odpovede na tieto otázky sú pomerne jasné.

Čo je potrebné urobiť?

V časovom horizonte najbližších 5 rokov dosiahnuť  financovanie na úrovni priemeru Európskej únie v pomere k hrubému domácemu produktu. S tým následne súvisí mzdová politika rezortu na všetkých úrovniach výchovy a vzdelávania.

Zmeniť základnú stupnicu platových taríf zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme (Zákon 393/2017 Z.z.) tak, aby sa základné mzdy učiteľov stali motiváciou pri výbere povolania študentov stredných škôl.

Dať cvičným školám a cvičným učiteľom takú finančnú motiváciu aby si vysoké školy pre prax svojich študentov mohli vybrať tie najkvalitnejšie.

Prijať organizačné opatrenia vo vzťahu k zvýšeniu kvality vysokých škôl v Slovenskej republike. Ide najmä o:

-          Zmenu systému hodnotenia kvality vysokých škôl zabezpečením nezávislej medzinárodne akceptovanej akreditácie tak ako je to vo veľkej väčšine krajín EÚ. Znamená to proces akreditácie na princípoch nezávislosti a transparentnosti bez stretu záujmov . Je nemysliteľné, aby o akreditácii vlastného pracoviska rozhodovali jeho pracovníci. Vytvára sa tu obrovský priestor pre lobizmus a klientelizmus  . Kritériá pre akreditáciu by mali byť jednoduché a zrozumiteľné, mali by byť zhodné s kritériami používanými v ostatných krajinách EÚ a v USA a nastavené vo väzbe na metodiku rozpisu financií na vysoké školy.

-          Po objektivizácii kvality vysokých škôl SR bude potrebné nastaviť systém financovania takým spôsobom, aby školy ktoré neposkytujú vzdelávanie adekvátnej kvality zanikli resp. aby boli nútené k integrácii s inými školami. Riešením je samozrejme aj neudelenie akreditácie.

-          Je potrebné prijať opatrenia na okamžité zastavenie klientelizmu a potenciálnej korupcie v súvislosti s implementáciou eurofondov a uplatňovaním zákona o verejnom obstarávaní. Je predsa nemožné  aby v dôsledku nutnosti mať pre určité dodávané tovary a služby vybratého dodávateľa tento svoje postavenie zneužíval a navyšoval ceny tovarov a služieb na úrovne 100 % až 200 % oproti verejne a okamžite zistiteľným cenám na internete.

-          V rozpočte školstva je potrebné oddeliť časť financií zo zdrojov EÚ a nezapočítavať ju do finančných tokov rezortu. Tieto prostriedky nevyjadrujú to, akým spôsobom a koľko financií alokuje vláda na rezort školstva, nie sú automaticky nárokovateľné, a sú často z dôvodov nastavenia administratívy a byrokracie nedostupné. V posledných rokoch sa na trhu objavilo viac firiem tzv. poradcov v oblasti riadenia a prípravy projektov, ktorí za istú dopredu dohodnutú sumu garantujú schválenie projektu. Ilustruje to mechanizmus fungovania prideľovania financií.

Je naozaj najvyšší čas začať realizovať koncepčné opatrenia a premyslené nie náhodné kroky ktoré budú mať zmysel.​

Pokiaľ vás moje myšlienky zaujali viac informácií nájdete na webe marekdrimal3-63.eu

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Anton Zajac: Jediná šanca pre Slovensko je nová slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale v oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu Anton Zajac.

PRIMÁR

Lekári sa môžu mýliť. Päť príbehov o zlej diagnóze

Nikto netúži byť medicínskou záhadou. Ale je jednoduché sa ňou stať.

EKONOMIKA

Nové pravidlá zásadne ovplyvnia ľudí. Dlžníkov aj exekútorov

Sociálna poisťovňa môže siahnuť na účet aj bez exekútora.


Už ste čítali?